چرا و چه طور از دامنه محلی برای رزبری پای استفاده کنیم (رسپبری پای)

اگر شما از پیدا کردن هر دفعه IP که به وسیله روتر به رزبری پای شما اختصاص یافته برای اتنصال ریموت به وسیله ی SSH خسته شدید. با یه یاد سپردن یک آدرس .local زمان زیادی را می توانید هر دفعه استفاده از رزبری پای صرفه جویی کنید.

چرا باید از این روش استفاده کنیم؟

به احتمال زیاد شبکه خانگی شما از DHCP برای اختصاص IP استفاده میکند به این معنی که با هر بار قطع و وصل شدن به شبکه IP وسیله ی شما عوض می شود. حتی اگر شما رزبری پای را طوری تنظیم کنید که IP استاتیک داشته باشد باز مجبورید دنباله ای از اعداد را همیشه به یاد داشته باشید. و اگر به هر دلیلی خواستید دوباره IP را تغییر دهید باز مجبور به حفظ ارقام جدید خواهید بود.

ولی دنیا به آخر نرسیده ما می توانیم به جای استفاده از IP از نام محلی استفاده کنیم مثل raspberrypi.local تا به راحتی و همیشه در یاد داشته باشیم.

به چه چیزی نیاز داریم؟

دو پیاده سازی از دامنه محلی موجود است LLMNR که توسط ماکروسافت توسعه داده شده است. و mDNS که توسط اپل طراحی و توسعه یافته mDNS در ابزار ها بیشتری به کاربرده شده است و برنامه بیشتری از mDNS استفاده می کنند پس در این آموزش هم ما از mDNS استفاده می کنیم.

اگر شما از کامپیوتر های Apple در شبکه خود استفاده می کنید نیاز انجام دادن کاری ندارید mDNS در لینوکس هم به خوبی پشتیبانی می شود.

اما اگر از ویندوز استفاده می کنید و آیتونز روی سیستم شما نصب نیست (با نصب آیتونز پشتیبانی از mDNS به سیستم شما افزورده می شود.) شما می توانید با نصب  Apple’s Bonjour Printer Service helper app here مشکل را حل کنید.

نصب برنامه avahi برای پشتیبانی از mDNS در رزبری پای

البته نکته ای هست این برنامه به صورت پیش فرض روی رزپین نصب است اما اگر به هر دلیلی نصب هم نبود می توانید از دستور زیر برای نصب استفاده کنید.

بعد از نصب برنامه روی رزبری پای می توانید به جای IP از نام raspberrypi.local استفاده کنید. به طور مثال برای اتصال ssh به رزبری پای در ویندوز کافی است طبق تصویر زیر عمل کنید.

raspisshlocal

2 دیدگاه دربارهٔ «چرا و چه طور از دامنه محلی برای رزبری پای استفاده کنیم (رسپبری پای);

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.