نصب وبلاگ وردپرسی بر روی رزبری پای

از کاربرد های رزبری پای می توان استفاده از آن به عنوان یک سرور لینوکسی کوچک و کم مصرف اشاره کرد. می توان از رزبری پای برای یادگیری مدیریت یک سرور لینوکسی استفاده کرد. یکی از کاربرد های سرور لینوکسی استفاده از آن ها به عنوان وب سرور است در این آموزش نحوه نصب LAMP (آپاچی – linux – MySQl – PHP) را روی رزبری پای و تنظیم آن ها به عنوان یک وب سرور را یاد میگیرید وردپرس را دانلود و نصب خواهیم کرد و یک وبسایت ساده خواهیهم داشت که می توان از هر وسیله ای که به شبکه ای که رزبری پای به آن متصل است به آن دسترسی داشت.

چه چیزهایی در این آموزش یاد خواهید گرفت:

با دنبال کردن این آموزش و تنظیم یک وب سرور و وردپرس شما یاد خواهید گرفت که:

  • چگونگی نصب نرم افزار روی وردپرس
  • چگونگی نصب و تنظیم آپاچی PHP و MySql و ایجاد یک وب سرور LAMP
  • چگونگی دانلود و اجرای وردپرس به عنوان یک وبسایت محلی روی رزبری پای
  • چگونگی تنظیم وردپرس و قابل دسترس کردن وب سایت یه دستگاه های متصل به شبکه

نصب آپاچی

وب سرور آپاچی (Apache) گسترده ترین و محبوب ترین سرور HTTP در دسترس بر روی اینترنت می باشد که از زبان های  PHP و Perl پشتیبانی می کند و روی بیشتر سیستم عامل های قابل اجرا است  یک برنامه free Open Sourcee است که با سرور های وب برای اداره کردن درخواستها و تقاضاهای وب و منابع به کار می رود .

برای نصب Apache روی رزبری از دستور زیر استفاده کنید.

برای تست نصب شدن و اجرا شدن Apache روی رزبری پای می توانید آدرس http://localhost/ را در مرورگری خود رزبری پای باز کنید یا در دیگر سیستم های متصل به شبکه وارد کردن IP برد رزبری پای باید (به عنوان مثال) با این صفحه مواجه شوید

apache-it-worksصفحه نمایش داده شده یک صفحه پیش فرض HTML با نام index.html است که در مسیر زیر واقع شده است.

نصب PHP

PHP مخفف PHypertext Preprocessor یک زبان قدرتمند ( Cross-Platform , Html embeded ) برای ساخت وب سایت های پویا و داینامیک است .  یک زبان سمت سرور که اسکریپت های آن بر روی سرور اجرا می شود . با استفاده از زبان phpp ، شما می توانید سایت ها و پورتال های بزرگ سازمانی را با قدرت طراحی و برنامه نویسی کنید . php در نسخه های مختلفی به بازار عرضه شد که در حال حاضر نسخه ۵ آن توسط توسعه دهندگان php به کاربران و برنامه نویسان ارائه شده است . برای نصب PHP از کامند زیر استفاده کنید.

برای تست اجرا شدن PHP روی رزبری پای مراحل زیر را طی کنید. یک فایل PHP ایجاد کنید.

کد PHP زیر را در فایل باز شده ذخیره کنید.

فایل پیش فرض index.html را حذف کنید.

مرورگر خود را رفرش کنید باید با پیغام  “hello world” مواجه شوید در صورت مشاهده چیزی به غیر از این وب سرور آپاچی خود را ریستارت کنید.

برای دیدن یک کد متغییر روی صفحه وب می توانید دستور زیر را به جای دستور PHP بالایی در فایل PHP ذخیره کنید.

نصب  MYSQL

MySQL یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای (RDBMS) است که امکان ذخیره سازی، جستجو، مرتب کردن و بازیابی داده ها را فراهم می کند. سرور MySQL به چندین کاربر اجازه استفاده همزمان از داده ها را می دهد و دسترسی افراد معتبر به داده ها را تسریع می کند. بنابراین MySQL یک سرور چند کاربره و چند ریسمانه است. اگرچه تاریخچه پیدایشMySQL به سال1979 بر می گردد اما عرضه عمومی آن از سال 1996 آغاز شده است. این سیستم مدیریتی پایگاه داده، رایج ترین پایگاه داده کد باز (open Source) محسوب می شود برای نصب MySQL از دستور زیر استفاده کنید.

وب سرور آپاچی خود را یک بار ریستارت کنید.

دانلود وردپرس

به پوشه پیش فرض وب سرور (یعنی /var/www/html/)  بروید. همه فایل های موجود را با دستور rm حذف کنید در صورت درخواست پسوورد از pi استفاده کنید.با استفاده از دستور wget آخرین ورژن وردپرس را دانلود کنید.

بعد از دانلود فایل ها را از حالت فشرده خارج می کنیم و محتویات پوشه wordpress را به پوشه پیش فرض ورد پرس منتقل میکینم.

برای دیدن لیست فایل های درون پوشه می توانید از دستور ls یا tree -L 1 استفاده کنید.

ایجاد دیتابیس برای وردپرس

برای استفاده از وردپرس نیاز دارید تا یک دیتابیس ایجاد کنید پس دستور زیر را در ترمینال وارد کنید.

به جای root نام کاربری و به جای password از رمزی که هنگام ثبت نام وارد کردید استفاده کنید. بعد از وارد شدن به محیط mysql با استفاده از دستور زیر دیتابیس را ایجاد کنید.

بعد از ایجاد باید با این پیغام رو به رو شوید.

برای خروج از mysql از Ctrl + D استفاده کنید.

تنظیم وردپرس

شما نیاز دارید تا IP رزبری پای خود را بدانید برای بدست آوردن IP برد رزبری پای خود دستور hostname -I را در ترمینال رزبری پای وارد کنید. با وارد کردن این IP در مرورگر باید با صفحه زیر مواجه شوید.

wordpress-welcome
روی Let’s go! کلیک کنید تا مراحل نصب آغاز شود. شما به اطلاعات دیتابیسی که در مرحله قبل ایجاد کردید نیاز دارید.

بعد از وارد کردن اطلاعات نوبت به وارد کردن اطلاعات اصلی سایت میرسد

wp-info

بعد از این مرحله وبلاگ وردپرسی شما آماده استفاده است برای دسترسی به قسمت مدیریت رزبری پای از آدرس http://YOUR-IP-ADDRESS/wp-admin استفاده کنید.

 منبع : ECA.ir

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.