رزبری پای، یک سرور کوچک تمام عیار

رزبری پای یک رایانه کوچک بسیار قدرتمند است که چندیست آن را می‌شناسیم. این رایانه کوچک توانایی انجام فعالیت‌های مختلف را با موفقیت بالایی دارد. در حقیقت آن چه ما باید بدانیم این است که رزبری پای یک دستگاه تمام عیار جهت راه‌اندازی به عنوان سرور با خدمات متنوعی است. در اینجا یازده دلیل برای این که چرا این رایانه‌ی بامزه و در سایز کارت اعتباری برای آن که سرور شما باشد مناسب است ارائه می‌کنیم.
۱.مصرف برق: رزبری پای چیزی حدود پنج الی هفت وات برق مصرف می‌کند. این تنها یکی از یازده مزیت استفاده از رزبری پای به عنوان سرور است. هنگامی که سرور به صورت شبانه روزی اجرا  می‌شود، صرفه جویی در مصرف برق بسیار زیاد است. به طور میانگین هزینه‌ی یک کیت پای (برد پای و منبع تغذیه) با یک سال صرفه‌جویی در برق در حالی که ۲۴ ساعت شبانه روز، ۳۶۵ روز سال در حال کار است، جبران می‌شود.

۲. نبود قطعات متحرک: رزبری پای از یک کارت حافظه‌ی SD برای ذخیره‌سازی استفاده می‌کند در نتیجه بدون داشتن قطعات متحرک سرعت عملکرد بسیار بالایی دارد. این کارت حافظه از خنک کننده و سایر دستگاه‌های جانبی متحرک استفاده نمی‌کند. کارت‌های حافظه کلاس ۱۰ SD به طور کلی بهترین کارایی را در مقایسه با کارت‌های سطح پایین‌تر دارند اما این مساله تنها در زمان بوت شدن که  بیشترین ورودی/خروجی وجود دارد موثر است.
۳.اندازه کوچک: شما می‌توانید رزبری پای را به راحتی در دست خود نگه دارید. این نشان می‌دهد یکپارچگی خوبی در این دستگاه وجود دارد.
۴.فاقد صدا: رزبری پای هنگام کار کردن صدا نمی‌دهد.
۵.چراغ وضعیت: چراغ‌های وضعیت بسیاری در مادربرد رزبری پای وجود دارد. شما می‌توانید به وضوح شاهد فعالیت‌های NIC، ورودی/خروجی دیسک، وضعیت برق و سایر موارد باشید.
۶.قابلیت توسعه: دستگاه‌های متعددی با قیمت‌های مقرون به صرفه از برد ورودی/خروجی (GPIO) گرفته تا دوربین برای رزبری پای وجود دارند. رزبری پای دو پورت USB دارد اگرچه با استفاده از یک هاب USB می‌توانید دستگاه‌های بیشتری را اضافه کنید.
۷.گرافیک‌های درونی با قابلیت HDMI: پورت نمایش در رزبری پای HDMI است که قابلیت اداره‌ی تفکیک پذیری تا ۱۲۰۰×۱۹۲۰ و چندین مبدل جهت تبدیل به VGA را داراست.
۸.قیمت مقرون به صرفه: در مقایسه با سایر گزینه‌های موجود، رزبری پای ( نسخه B) بهترین قیمت را نسبت به مشخصات دستگاه دارد. پای در میان چندین دستگاهی که ۵۱۲ مگابایت رم ارائه می‌دهند قرار دارد. قیمت پای از زمان انتشار تا کنون کاهش داشته و در نهایت به قیمتی مقرون به صرفه‌ای برای استفاده جهت کسب‌و‌کار، سرگرمی یا هر نیاز دیگری رسیده است.
۹. حمایت گسترده توسط جامعه: رزبری پای از پشتیبانی بسیار خوب جامعه برخوردار است. به سادگی می‌توان از پشتیبانی سخت‌افزاری و/یا نرم‌افزارهای گنو/لینوکس که در پای اجرا می‌شوند در فروم‌های رزبری پای براساس توزیع گنو/لینوکسی که از آن استفاده می‌شود بهره برد.
۱۰.قابلیت اورکلاک: رزبری پای دارای توانایی اورکلاک هنگامی که مشکلاتی در کارایی برنامه‌ای که استفاده می‌کند وجود دارد است. اگرچه انجام چنین کاری خطر کردن از طرف کاربر محسوب می‌شود.
۱۱. استفاده متنوع: استفاده از کارت حافظه SD برای ذخیره‌سازی این امکان را دارد که به سرعت و آسان با سایر کارت‌های SD که سایر توزیع‌های گنو/لینوکس روی آن‌ها نصب است تعویض شوند و عملکرد پای به سادگی تغییر کند.
در کنار جنبه‌های مثبت استفاده از رزبری پای به عنوان سرور، نکات منفی نیز وجود دارد که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:
۱: معماری ARM: اگرچه معماری ARM بسیار کارآمد و مصرف برق آن کم است ولی X86 نیست! و هر دودویی که برای اجرا در X86 کامپایل شده قابلیت اجرا در رزبری پای ندارد. تمام توزیع‌های گنو/لینوکس برای معماری ARM فراهم شده‌اند و توزیع‌های جدید نیز ساخته می‌شوند.
برنامه‌های کمی وجود دارند که قطعا به X86 نیاز دارند. به عنوان مثال واین که برنامه‌های ویندوزی را اجرا می‌کند روی رزبری پای کار نمی‌کند.
۲. فاقد قابلیت ارتقای رم: اجزای اصلی رزبری پای از جمله رم ۵۱۲ مگابایتی به مادربرد لحیم شده‌اند. گنو/لینوکس به راحتی می‌تواند روی آن اجرا شوند. رزبری پای نزدیک به ۱۰۰ مگابایت از رم را هنگام اجرا به عنوان سرور مصرف می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.