آموزش رسپبری پای دستورات ترمینال لینوکس مدیریت بسته ها (13)

با نصب برنامه‌های بیش‌تر، می‌توان قابلیت‌های بیش‌تری به Pi اضافه کرد. این برنامه‌ها که به آن‌ها «بسته» گفته می‌شود، بسیار گسترده و متنوع هستند. مخزن Raspberry Pi شامل انواع زیادی از نرم‌افزارها است که می‌توانید دانلود و نصب کنید. اما به‌جای این‌که تنها این نرم‌افزارها را فهرست کنیم، بهتر است نحوه نصب و استفاده از آن‌ها را روی Raspberry Pi توضیح دهیم.

– به‌روزرسانی و ارتقا
برای دریافت یک بسته باید در LXTerminal دستوراتی را وارد کنیم، ولی قبل از آن باید مطمئن شویم که سیستم به‌روز است. برای بررسی این موضوع کد زیر را در پایانه وارد می‌کنیم:

 sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

یا

 sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

2- جست‌وجوی بسته‌ها
دستور apt-get دستور کلیدی برای دانلود و نصب بسته‌ها روی Raspberry Pi است. در مثال قبلی، بسته‌های موجود، سیستم و فهرست بسته‌ها را به‌روز کردیم. حال می‌خواهیم فهرست بسته‌های موجود برای بازی‌ها را جست‌وجو کنیم (شکل 1).

 at-cache search game | less

3- جست‌وجوی Apt
فهرستی که مشاهده می‌کنید، فهرست تمام بسته‌هایی است که برچسب ‘game’ دارند. در این فهرست نام بسته‌ها را می‌بینید. از کلیدهای جهت‌ها برای جست‌وجوی فهرست استفاده کنید و برای خروج از فهرست ‘Q’ را فشار دهید.

4- نصب یک بسته
از کلیدهای جهت‌ها برای جست‌وجوی فهرست استفاده می‌کنیم. اگر در فهرست بسته‌ها بسته‌ای پیدا کردید و خواستید آن را دریافت کنید (در این‌جا فرض می‌کنیم نام بسته Angry Drunken Dwarves است)، نام بسته را به‌خاطر بسپارید و با فشار کلید ‘Q’ از آن صفحه خارج شوید. برای نصب بسته مورد نظر دستور sudo apt-get install angrydd را در پایانه وارد کنید

5- اجرای بسته
نتیجه اجرای دستور قبلی باید دانلود و نصب موفق بازی Angry Drunken Dwarves باشد. برای اجرای بسته تازه نصب شده هم می‌توانید آن را از فهرست LXDE اجرا کنید (Games>Angry Drunken Dwarves)، هم می‌توانید با نوشتن دستور angrydd این کار را انجام دهید.

6- حذف بسته
اکنون این پرسش مطرح می‌شود که چگونه می‌توان یک بسته نصب شده را حذف کرد؟ دوباره از دستورات Apt استفاده می‌کنیم. فرض کنید می‌خواهیم برنامه Angry Drunken Dwarves را به‌طور کامل از Raspberry Pi حذف کنیم. دستور sudo apt-get-purge remove angrydd را می‌نویسیم و ‘Y’ را وارد می‌کنیم.

7- Apt Easter eggs
دستور Apt مخفف دستور Aptitude است. این دستور تاریخچه‌ای قدیمی در لینوکس دارد و تحت عنوان Easter eggs نیز شناخته شده است. برای سرگرمی دستورات زیر را بنویسید و نتیجه را مشاهده کنید.

131 132

8- دستور Man The Apt
دستورات Apt ممکن است در ابتدا بسیار ساده به‌نظر برسند، ولی در واقع زیر دستورات بسیار متنوعی وجود دارد که به روش‌های مختلفی اجرا می‌شوند. برای این‌که ببینید دستورات Apt چه کارهایی می‌توانند انجام دهند، دستور Man apt را وارد کنید.

آموزش میکروکنترلر های PIC و آردوینو را در الکترولب دنبال کنید.

منبع: مجله شبکه  مترجم: سارا بصیری

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.