آموزش رزبری پای آشنایی با برنامهSynapticا (16)

اگر تازه کار با لینوکس را آغاز کرده‌اید، استفاده از دستور Apt برای نصب برنامه‌ها کمی برایتان مشکل خواهد بود. این دستور از طریق پایانه اجرا می‌شود و برای نصب برنامه‌ها از روی اینترنت، از طریق اتصال به یک سرور از راه دور یا از طریق مخزن Pi است؛ بنابراین، به یک جایگزین بهتر نیاز داریم. واسطی که روی دسکتاپ است و می‌توان از طریق آن نصب برنامه‌ها را مدیریت کرد. نرم‌افزاری که برای این کار استفاده خواهیم کرد Synaptic است که یک واسط گرافیکی برای دستور apt-get است که به شما اجازه می‌دهد نصب و حذف برنامه‌ها را از طریق محیط دسکتاپ مدیریت کنید. می‌توانید آن را به‌صورت یک فروشگاه آنلاین در نظر بگیرید که می‌توانید به‌راحتی برنامه‌های مورد نظر را در آن دانلود و روی Raspberry Pi نصب کنید، بدون این‌که به باز کردن پایانه نیاز داشته باشید. در ادامه، مراحل کار شرح داده شده است.

1601

1- به‌روزرسانی سیستم
قبل از نصب هر چیز، باید مطمئن شوید که Raspberry Pi و تمام برنامه‌های آن به‌روز هستند. برای این کار دستورات زیر را در پایانه وارد کنید.

1602

2- نصب Synaptic
برای نصب Synaptic دستور sudo apt-get install synaptic را در LXTerminal وارد کنید

1603

3- اجرای Synaptic قسمت 1
در این مرحله باید بررسی کنیم Synaptic درست کار می‌کند یا خیر. برای این منظور، دستور gksudo synaptic را وارد کنید.

4- اجرای Synaptic قسمت 2
در این مرحله پنجره Synaptic را مشاهده می‌کنید که در آن امکان جست‌وجوی برنامه‌ها وجود دارد.

1604

5- اجرای Synaptic قسمت 3
زمانی که می‌خواهید این برنامه را از قسمت فهرست LXDE باز کنید، پیغامی مشاهده خواهید کرد که از شما یک گذرواژه خواسته شده است. برای گذرواژه Raspberry را وارد کنید.

1605

6- تصحیح Synaptic روش 1
ابتدا روی آیکون Synaptic راست کلیک و Properties را انتخاب کنید. در کادر مربوط به دستورات متن را تغییر دهید و به‌جای ‘synaptic-pkexec’ عبارت gksudo synaptic-pkexec را وارد کنید.

7- تصحیح Synaptic روش 2
در روش دوم که بهترین روش نیز است، باید به قسمت پایانه بروید و مسیری را تغییر دهید که Synaptic از قسمت فهرست اجرا می‌شود. بنابراین، در پایانه دستورات زیر را وارد کنید.

1606

1607

8- اجرای Synaptic
پس از اعمال تغییرات، Ctrl+X و Y را بزنید تا تغییرات اعمال شده ذخیره شوند. سپس، چند بار enter بزنید تا به صفحه اصلی برسید. حال می‌توانید Synaptic را از قسمت فهرست یا با دستور gksudo synaptic اجرا کنید.

آموزش اتمل استدیو Atmel studio و میکروکنترلر AVR در وبسایت الکترولب

منبع: مجله شبکه مترجم: سارا بصیری

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.