آموزش افزودن دکمه Reset به رزبری پای

رزبری پای شما فریز شده است؟یاسیستم به حالت halt رفته و از دست کد های شما خسته شده است؟ احتمالاً برای پروژه جدید یا آزمایش‌های اخیر شماست. باید کابل برق آن را قطع و وصل کنید چرا که نمیتوان برد را به حالت معمول خاموش کرد. جدا کردن و متصل کردن کابل USB مار ایده‌آل و جالبی نبوده و نیست. چیزی که سیستم نیاز دارد یک کلید برای reset کردن دستگاه است اما متأسفانه چنین کلیدی برای رزبری پای تعبیه نشده است.

ساخت یک سوئیچ Reset برای رزبری پای

اضافه کردن یک کلید و سوئیچ reset برای رزبری کاری ساده است. سه روش برای شما در دسترس است. هر کدام از روش‌ها یک سطح از مهارت را نیاز دارد. روش اول که ساده‌ترین آن‌ها است اضافه کردن یک کلید پاور به کابل micro usb است و روشن و خاموش کردن رزبری بسیار آسان است.

آیا شما بیشتر از یک فرد عادی مهارت دارید و ساخت یک کلید روی کابل پاور دستگاه کمی ساده و احمقانه است؟ میتوانید از جامپر ها برای اینکار استفاده کنیدکه به صورت معمول در مادربرد ها و پشت هارد دیسک pc ها دیده میشوند. و برای آن‌هایی که از لحیم کاری خوششان می‌آید خبر خوشی داریم. میتوانید این را با یک کلید reset کامپیوتر لحیم کرده و از آن استفاده کنید.

در زیر نگاهی به سه روش برای این کار می‌اندازیم :

اضافه کردن سوئیچ به رزبری پای

raspi reset 01

این روش ساده‌ترین و سریع‌ترین روش برای پروژه ما است و بدون استفاده از پین های GPIO میتوان کار را انجام داد. تمام کاری که باید انجام دهید متصل کردن آن به کانکتور میکرو usb و رزبری پای است . این یک گزینه خوب برای رزبری های جدید و شاید بیشتر مدل ها است چرا که میتوانید پس از آن از پین های خود نیز استفاده های زیادی ببرید. این سوئیچ را میتوانید از فروشگاه هایی که لوازم جانبی رزبری را ارائه میدهند تهیه نمایید. و قیمت جهانی آن حدوداً ۲۰ دلار است.

Reset = جامپر + Gpio

به وسیله یک جامپر مادربرد میتوانید درخواست خود را به سیستم ارسال کنید. جامپر همانند دستور زیر عمل خواهد کرد :

البته با کمک یک اسکریپت این کار را انجام خواهیم داد. در همه مدل های رزبری gpio3 یا پین های ۵ و ۶ میتوانند این کار را برای شما انجام دهند. این اسکریپت را از گیتهاب کپی کرده و به رزبری پای خود انتقال دهید. سپس دسترسی های فایل را همانند زیر تغییر دهید.

raspi reset 02

با این اسکریپت سیستم چک میکند تا اگر جامپر به پین ها متصل شد اسکریپت را اجرا کند و رزبری پای را به روشی کاملاً امن خاموش خواهد کرد. برای ذخیره اینکه هر بار رزبری را روشن میکنید بتوانید اسکریپت را برای اجرا آماده نگه دارید از crontab استفاده کنید و بااستفاده از nano فایل /etc/crontab را ویرایش کنید و خط زیر را با آخر این فایل اضافه کنید.

سپس فایل را ذخیره کرده و ببندید. این به صورت اتوماتیک منتظر میماند تا وقتی شما جامپر را به پین مورد نظر متصل کردید اسکریپت را اجرا کند. پس از عملیات یادتان نورد تا جامپر را جدا کنید. البته برای اینکه گم نشود میتوانید آن را به یکی از پین ها متصل کنید. البته توجه داشته باشید که این مورد برای زمانی که رزبری شما کرش کرده و یا فریز شده است روش خوبی نیست و اسکریپت در چنین حالت‌هایی اجرا نخواهد شد.

به رزبری خود یک سوئیچ مخصوص reset کامپیوتر متصل کنید

اضافه کردن یک جفت پین به هدر شماره ۶ به شما اجازه میدهد تا از یک کلید مخصوص pc برای ریست رزبری پای داشته باشید و در ته این کلید نیاز به یک سوئیچ برای روشن و خاموش کردن سیستم دارید. تمام این وسایل و سیم و سوئيچ ها را میتوانید از فروشگاه های مخصوص لوازم کامپیوتر خریداری کنید. یا میتوانید آن‌ها را از سیستم قدیمیتان که دیگر از آن استفاده نمیکنید باز کرده و از آن‌ها استفاده کنید. و در نهایت نیاز به یک کلید متصل به برد برای قطع و وصل کردن سوئیچ داریم.

raspi reset 03

تنها مدل B و ‌B+ را میتوان با این روش ریست کرد زیرا فقط این دو مدل دارای هدر p6/run است. برای پیدا کردن آن‌ها در مدل B و میتوانید به دنبال کانکتور HDMI باشید و در آنجا باید دو سوراخ کوچک مشاهده کنید که چند میلیمتر از هم فاصله دارند.

raspi reset 04

و در مدل B+ نیز این هدر ها در کنار کانکتور ribbon قرار گرفته است و در کنار اسلات کارت حافظه است ( در سمت راست عبارت پرینت شده raspberry pi 2014 با لحیم کردن پین ها به این سوراخ یک کلید ریست ساخته‌اید .

ین روش باید به خوبی جواب دهد و با کرش کردن سیستم یا فریز شدن آن نیز این روش باز هم کار خواهد کرد.

زمان ریست رزبری فرا رسیده است

ما سه روش متفاوت را برای ریست کردن رزبری پای به شما آموزش دادیم که به شما اجازه میدهد رزبری را خاموش و روشن گنید و نیازی به جدا کردن کابل پاور دستگاه نداشته باشید. البته توجه داشته باشید که این کلیدها بیشتر برای شرایط اضطراری ساخته می‌شوند و بهتر است در حالت معمولی از دستور های ترمینالی برای اینکار استفاده کنید تا به برد شما کمترین آسیب و شوک وارد شود.

برای آموزش میکروکنترلر های AVR الکترولب را دنبال کنید.

منبع : makeuseof منبع ترجمه: دیجی سپارک

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.