کاربرد های رزبری پای

چه یک رزبری‌پای داشته باشید و چه قصد داشته باشید مدل جدیدی از آن را خریداری کنید، با این که این وسیله کوچک تا چه حد منعطف است آشنایی دارید. با این دستگاه به‌راحتی قادر خواهید بود اکثر امور ساده خود را انجام دهید: از مدیریت باغچه خود گرفته تا عکس گرفتن از مدار زمین. اما اگر قصد دارید چنین کارهایی را بدون انجام اعمالی خاص مانند برنامه‌نویسی و یا نصب برنامه‌های مختلف و از ابتدا در اختیار داشته باشید، باید از توزیع‌های آماده‌ای استفاده کنید که شامل سیستم‌عامل و برنامه‌های از پیش نصب‌شده هستند. برای نصب این توزیع‌ها کافی است آنها را بر روی یک کارت حافظه بنویسید تا به صورت زنده اجرا شود.

بازی‌های قدیمی را دوباره تجربه کنید

یکی از جالب‌ترین استفاده‌های رزبری‌پای، ایجاد یک مرکز بازی‌های قدیمی است و RetroPie یک سیستم‌عامل آماده  که به شما ابزارهایی را می‌دهد که برای اجرای همه بازی‌های هشت بیتی که فکرش را بکنید و البته چندین بازی ۱۶ بیتی، نیاز دارید.

هرچند آموزش‌های پیشین نصب این سیستم‌عامل مخصوص نگارش B این برد است، ولی به‌روزرسانی جدید آن، این سیستم‌عامل را برای رزبری‌پای ۲ نیز آماده کرده‌است. این امر بدین معناست که می‌توانید حتا سگا ساترن و نینتندو ۶۴ را نیز شبیه‌سازی کنید.

ایجاد یک نقطه اتصال بی‌سیم

آیا می‌خواهید در مورد امنیت شبکه یاد بگیرید یا برای دوستانتان یک نقطه اتصال بی‌سیم بسازید؟ آیا می‌خواهید دامنه شبکه بی‌سیم خانگی خود را افزایش دهید؟ رزبری‌پای می‌توانید با توزیع‌ Pi-Point پیکربندی شده و به شما یک دستگاه بی‌سیم قابل تنظیم بدهد.

با این‌حال اگر گسترش شبکه بی‌سیم کاری است که می‌خواهید در درازمدت انجام دهید بهتر است از ابزار مخصوص به این کار استفاده کنید یا کمی وقت برای چینش شبکه منزلتان را بر اساس فنگ‌شویی بی‌سیم بگذارید.

از آهنگ‌های مورد علاقه خود لذت ببرید

با استفاده از توزیع Pi MusicBox می‌توانید بلندگویی با پشتیبانی از Airplay بسازید که از درون به اسپاتیفای، گوگل‌موزیک و ساندکلود متصل است. انتقال آهنگ‌ها از تلفن، تبلت یا تلویزیون را فراموش کنید! رادیوی اینترنتی، آینده موسیقی است و شما می‌توانید با یک رزبری‌پای در اختیارش داشته باشید.

فقط با یک رزبری‌پای مدل B، کمی کابل‌کشی و لحیم‌کاری، این رادیوی متصل به اینترنت که فقط در عرض چند ساعت ساخته می‌شود، شیوه‌ لذت بردن شما از موسیقی را منقلب خواهد کرد.

ایجاد یک وبلاگ‌ وردپرس خودمیزبان

اگر برایتان جالب است که بدانید چگونه می‌توان با استفاده از یک رزبری‌پای، وبلاگی را میزبانی کرد، می‌توانید توزیع PressPi را امتحان کنید.

درحالی که اگر قصد میزبانی یک پایگاه وب بزرگ و محبوب را روی رزبری‌پای دارید، منطقا باید انتظار مشکلاتی در عمل‌کرد پایگاه را داشته باشید، این توزیع که آخرین نگارش وردپرس را به همراه دارد، با دقت زیادی بررسی شده و برای عمل‌کرد و راحتی استفاده بهینه شده است.

ایجاد بستره آموزشی برای کودکان
می‌خواهید به کودکانتان اصول رایانش و برنامه‌نویسی را آموزش دهید؟ این‌ها مهارت‌هایی هستند که در آینده بسیار کلیدی خواهند بود. پس استفاده از توزیع Kano برای رزبری‌پای اید‌ه بسیار خوبی است. کانو توزیع آزادی است که برای رزبری‌پای طراحی شده و به رایگان قابل بارگیری یا خرید در قالب کین‌کانو است که شامل یک رزبری‌پای، صفحه‌کلید، دستگاه بی‌سیم و موارد مفید دیگری است.

ساخت ذخیره‌ساز متصل به شبکه
با استفاده از توزیع OpenMediaVault، قادر خواهید بود تا ابزار ذخیره‌ساز متصل به شبکه خود را ایجاد نمایید به این شکل که با ایجاد یک سرویس‌دهنده پرونده روی رزبری‌پای، اجازه دسترسی به پرونده‌ها را در هر زمانی از طریق شبکه خواهید داشت.
با این ابزار ذخیره‌ساز متصل به شبکه، به‌راحتی قادرید تا تصاویر خانوادگی، ویدیوها، آهنگ‌ها و… را در یک دیسک نگه داشته و از طریق شبکه به آن‌ها دسترسی داشته باشید. منفعت چنین کاری کاملا واضح است، مخصوصا اگر بخواهید به این اطلاعات از طریق مرکز رسانه یا تلویزیون دسترسی داشته باشید.
عاشق ماین‌کرفت هستید؟
دنیای بلوکی ماین‌کرفت به صورت روزافزون در حال گسترش است. این بازی در اکثر بستره‌هایی که بتوانید فکرش را بکنید نصب می‌شود و رزبری‌پای نیز از این قاعده مستثنا نیست. ماین‌کرفت: نگارش پای، یک سرویس‌دهنده آماده است که به شما اجازه می‌دهد به بازی در حالت چندنفره و تحت شبکه مشغول شوید. می‌توانید آن را از pi.minecraft.net دریافت کنید.
دستورالعمل‌های کامل در پایگاه وب موجود است. این نگارش با تمامی مودها سازگار است و روی رزبری‌پای ۲ بهترین عمل‌کرد را دارد.
رزپبری پای را به مرکز رسانه تبدیل کنید

هرکسی که مجموعه‌ای از پرونده‌های چندرسانه‌ای داشته باشد، باید از یک مرکز رسانه استفاده کند. با ظهور رزبری‌پای دوران مرکز رسانه‌های رایانه‌ای به پایان رسیده است. امروزه تنها چیزی که نیاز دارید یک رزبری‌پای و یک توزیع مناسب مانند OSMC یا OpenELEC است. هردوی این توزیع‌ها شامل مرکز رسانه‌ی کودی (XBMC سابق) هستند که در شماره ۱ سلام‌دنیا معرفی شد. اوپن‌الک یک لینوکس توکار است که به صورت فقط-خواندنی روی کارت حافظه نوشته می‌شود و نمی‌توان تغییر زیادی در ساختار آن ایحاد کرد، درحالی که OSMC کودی را روی بستر رزبیان اجرا می‌کند که به معنی داشتن قدرت کنترل بی‌نظیر روی آن است.

شبیه‌سازی ایرپلی برای پخش آهنگ

نرم‌افزار آزاد shairport نگارش مهندسی معکوس شده ایرپلی اپل است که جایگزینی برای Pi Music به شمار می‌رود و به شما اجازه می‌دهد صدا را از یک رایانه یا تلفن به رزبری‌پایتان استریم کنید و سیگنال‌ها به بلندگوی وصل شده به خروجی منتقل شوند.

پس از نصب توزیع، shairport آماده است که به‌عنوان یک دریافت‌کننده و پخش‌کننده برای مجموعه آهنگ‌های عمل کند که برای کاربران محصولات اپل که خواهان ابزاری سفارشی برای پخش هستند مناسب خواهد بود.

ایجاد ایستگاه رادیویی

در دهه نود و هشتاد نوعی از ارتباط با فرستنده‌های رادیویی دزد دریایی مرسوم بود. در این فرستنده‌ها که به‌طور غیرقانونی به ایجاد ارتباط مشغول بودند، از ابزارهای خاصی استفاده می‌شد. حال اگر می‌خواهید یکی از این فرستنده‌ها را ایجاد کنید می‌توانید از PiFM استفاده کنید.

با استفاده از یک آنتن فرستنده و یک باتری خواهید توانست به یک فرستنده رادیویی دست‌یابید. بااین‌حال هرچه قدر آنتن قوی‌تر باشد می‌توانید استفاده‌های بیشتری داشته باشید؛ مثلا ایجاد ایستگاه رادیویی در محله یا دانشگاه. بااین‌حال دقت داشته باشید که این مورد، ممکن است شمارا در دردسر انداخته و با مقامات دانشگاه یا قضایی* مواجه کند.*

تمامی موارد بالا به شیوه خودشان عالی هستند با این حال اگر موردی را می‌شناسید که فراموش کرده‌ایم حتما در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید..

نویسنده:احسان ترک  منبع: salam-donya.com

2 دیدگاه دربارهٔ «کاربرد های رزبری پای;

  1. سلام
    یه پروژه ای به اسم pi wall تو نت هست که میشه ویدئو وال با رزبری درست کرد .
    نحوه راه اندازی اونو می خواستم .
    می خواستم بدونم میشه اونو به لپ تاپم وصل کنم و تصویر لپتاپم رو روی اون چند تا مانیتور نمایش بدم یا نه ؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.