معرفی ۱۰ پروژه کاربردی با استفاده از رزبری پای

با استفاده از مینی کامپیوتر تک برد رزبری پای ۳۵ دلاری و اندکی خلاقیت، می‌توان دست به کار شد و سیستم‌های فوق‌العاده مفید و کاربردی ساخت. کامپیوتر تک‌برد رزبری پای (از نسخه حداقل ۵ دلاری Raspberry Pi Zero گرفته تا جدیدترین نسخه آن یعنی +Raspberry Pi 3 Model B) ذهن تمامی افراد تازه‌کار و علاقه‌مند به ساخت و برنامه نویسی سیستم‌های کوچک را به خود مشغول کرده است.

اکثر پروژه‌هایی که در سایت‌های مختلف می‌بینید که با رزبری پای ساخته شده‌اند (مانند آیینه جادویی، دستگاه بازی دستی، پهپاد هوشمند و …) بسیار حرفه‌ای هستند و سازندگان آن‌ها به‌خوبی نشان می‌دهند که با یک مینی کامپیوتر ۳۵ دلاری و اندکی خلاقیت، چگونه می‌توان یک شاهکار خلق کرد. نسخه جدید این مینی کامپیوتر با سرعت پردازنده‌ی بالاتر و با قابلیت کار بر پایه اترنت و همچنین سرعت اترنت بالاتر عرضه شده است که همان برچسب قیمتی نسخه پیشین را دارد.

ولی اکثر افراد به‌خصوص تازه‌کارها از این مینی کامپیوتر برای خلق موارد خاص و فوق‌العاده استفاده نخواهند کرد و به عملکردهای ساده آن بسنده می‌کنند. موارد کاربردی قابل ساخت با این مینی کامپیوتر فوق‌العاده زیاد است. در ادامه مقاله ۱۰ مورد از این موارد معرفی خواهد شد.

کامپیوتر به‌عنوان سینمای خانگی (نمایش فایل‌های چندرسانه‌ای)

رازبری پای Raspberry Pi

نسخه اصلی رزبری پای برای سازندگان این دستگاه‌ها یک انقلاب محسوب می‌شود؛ ولی قابلیت کارکرد دوگانه آن‌ها (با نسخه رزبری پای زیرو) به دلیل قدرت بیشتر، یک نوید بزرگ به علاقه‌مندان کامپیوتر و سینمای خانگی به شمار می‌رود. استقبال از دستگاه‎های خاص سینما خانگی مانند کروم کست که با پایین نگه‎داشتن قیمت در پی جذب مخاطب بودند، سال‎های گذشته کم شده است؛ اما قدرت رزبری پای در پخش فایل‎های چندرسانه‎ای می‎تواند بازار این دستگاه‎ها را رونق ببخشد.

پس از ساخت دستگاه رزبری پای به‌عنوان سینما خانگی اکنون نوبت انتخاب سیستم‎عامل مناسب برای این دستگاه است. از عناوین مناسب می‌توان به OSMC و OpenElec اشاره کرد که از معروف‌ترین سیستم‌عامل‌های بر پایه نرم‌افزار کدی به شمار می‌روند. سیستم‌عامل RasPlex نیز در این قسمت از کارایی بالایی برخوردار است که با توجه به نیاز کاربر می‌توان یکی از این سه گزینه را انتخاب کرد.

تبدیل تلویزیون‌های قدیمی به هوشمند

رازبری پای Raspberry Pi

اگر یک دستگاه تلویزیون قدیمی در اختیار دارید و مایل هستید از آن برای مرور اینترنت، پخش ویدیو و عملیات ساده‌ی کامپیوتری استفاده کنید، رزبری پای این قابلیت را با هزینه‌ای پایین تر از کروم بیت و کامپیوت استیک اینتل در اختیار شما قرار می‌دهد. البته به یاد داشته باشید اگر بخواهید از این سیستم به‌عنوان یک سیستم کامیپوتری همه‌کاره استفاده کنید، سرعت کم دستگاه کاملا مشهود و حتی آزاردهنده خواهد بود.

سرور ذخیره‌سازی

رازبری پای Raspberry Pi

رزبری پای همچنین عملکرد فوق‌العاده‌ای به‌عنوان دستگاه جانبی برای دستگاه‌های خاص دارد. یکی از موارد کاربردی، استفاده از این دستگاه به همراه یک هارددیسک اکسترنال است که می‌توان از آن به‌عنوان کپسول ماشین زمان برای کامپیوترهای مک یا دستگاه ذخیره‌ساز در شبکه‌های کوچک و خانگی است. پیشنهاد می‌کنیم برای استفاده از این قابلیت از شبکه کابلی استفاده کنید.

پرینتر بی‌سیم

رازبری پای Raspberry Pi

برد رزبری پای، کیت توسعه بی‌سیم و یک دستگاه پرینتر قدیمی. به‌راحتی می‌توانید با استفاده از رزبری پای پرینترهای قدیمی خود رو به پرینتر بی‌سیم تبدیل کنید. برای این بردها باید از یک منبع برق خارجی نیز استفاده کنید؛ ولی ساخت این بسته سخت‌افزاری به‌راحتی با راهنمای داخل سایت رزبری پای قابل انجام است.

بسته افزایش برد شبکه‌ی بی‌سیم خانگی

رازبری پای Raspberry Pi

از رزبری پای می‌توان به‌عنوان دستگاه افزایش برد شبکه وایرلس خانگی استفاده کرد. با استفاده از این بسته سخت‌افزاری تمامی نقاط منزل شما در پوشش شبکه وای‌فای قرار می‌گیرد.

ساخت این بسته سخت‌افزاری تقویت شبکه ممکن است اندکی زمان‌بر باشد و همچنین شما باید یک کیت آداپتور وای‌فای تهیه کنید؛ ولی با استفاده از راهنمایی‌های سایت رسمی رزبری پای انجام این کار سخت نخواهد بود. دو منبع Pi-Point و Adafruit’s Tutorial برای ساخت این بسته‌ی سخت‌افزاری پیشنهاد می‌شود.

شبیه‌ساز کنسول بازی‌های قدیمی

رازبری پای Raspberry Pi

شبیه‌سازهای بازی‌های ویدیویی در خارج از کشور خیلی قانونی نیستند؛ ولی استفاده از رزبری پای به‌عنوان شبیه‌ساز کنسول بازی به یک امر عادی بدل شده است (هرچند در داخل کشور نگرانی از این بابت وجود ندارد). با استفاده از این شبیه‌ساز شما قادر به انجام بازی‌های کنسول‌های مختلف مانند پلی‌استیشن ۱ هستید. اگر می‌خواهید بازی شما تبعات قانونی نداشته باشد، می‌توانید به بازی‌های قدیمی‌تر اکتفا کنید که البته سرعت بیشتری نیز به همراه دارد.

پخش‌کننده موسیقی

رازبری پای Raspberry Pi

قدرت رزبری پای فقط مختص پخش ویدیو نیست؛ سیستم‌عامل‌های زیادی وجود دارد که رزبری پای را تبدیل به یک پخش‌کننده موسیقی فوق‌العاده می‌کنند. با اتصال یک اسپیکر مناسب می‌توانید از مزایای این بسته سخت‌افزاری استفاده کنید.

سیستم‌عامل‌های مختلف موجود در این زمینه با ویژگی‌های متفاوتی عرضه می‌شوند که می‌توانید با مقایسه آن‌ها انتخاب مناسب را انجام دهید. Volumio و Rune Audio دو منبع خوب برای تبدیل اسپیکر معمولی شما به یک پخش‌کننده موسیقی هستند که قابلیت کنترل از طریق موبایل را هم در اختیار شما قرار می‌دهند.

آموزش برنامه نویسی

رازبری پای Raspberry Pi

هدف از ساخت و توسعه رزبری پای استفاده از یک محصول کمک آموزشی مقرون‌به‌صرفه برای یادگیری برنامه‌نویسی و علوم کامپیوتری است. این محصول در این زمینه، منبعی غنی از نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی است.

در سیستم‌عامل Raspbian که از طرف سازندگان رازبری برای افراد تازه‌کار توصیه شده‌ است، علاوه بر استفاده از خط فرمان، به نسخه‌های متعددی از نرم‌افزارهای Wolfram Mathematica، پایتون، Scratch و انیمیشن‌های کدنویسی کودکان دسترسی دارید.

انجام بازی ماینکرفت

رازبری پای Raspberry Pi

نسخه رزبری پای ماینکرفت به‌صورت رایگان در اختیار شما است و می‌توانید با دانلود و بازی کردن آن در حین ساخت دنیای خود، زبان پایتون هم بیاموزید. یکی از اهداف مایکروسافت از توسعه بازی ماینکرفت به زبان مدیر عامل این شرکت، آموزش علوم کامپیوتر در قالب بازی ذکر شده‌ است.

آزمایش‌های خارق‌العاده

رازبری پای Raspberry Pi

همان‌طور که ابتدای مقاله خواندید، در سایت‌های مختلف می‌توانید کاربردهای خیلی خاص از رزبری پای را مشاهده کنید. می‌توانید با مطالعه، صرف وقت و اندکی خلاقیت به نتایج فوق‌العاده‌ای دست پیدا کنید.

1 دیدگاه دربارهٔ «معرفی ۱۰ پروژه کاربردی با استفاده از رزبری پای;

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.