معرفی دوربین ۵۰ دلاری با حسگر ۱۲ مگاپیکسلی رزبری پای

بنیاد رزبری پای اخیرا دوربینی ۱۲ مگاپیکسلی معرفی کرده است که از آن با نام High Quality Camera یاد می‌شود و کاربر می‌تواند لنز آن را نیز تعویض کند.

رونمایی رزبری پای از ماژول دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با لنز قابل تعویض

بنیاد رزبری پای که به‌خاطر تولید رایانه‌های تک‌بُرد شناخته شده است، چند روز پیش به‌صورت رسمی از بُرد دوربینی جالب پرده‌برداری کرد که امکان استفاده از آن با رایانه‌های این شرکت وجود دارد و امکانات متنوعی را در حوزه‌ی تصویربرداری به کاربران ارائه می‌دهد. از دوربین جدید رزبری پای با نام Raspberry Pi High Quality Camera (یا RPi HQ) یاد می‌شود و از حسگر ۱۲/۳ مگاپیکسلی IMX477 سونی استفاده می‌کند؛ حسگر موردبحث پیکسل‌هایی با اندازه‌ی ۱/۵۵ میکرومتر دارد.

این نخستین باری نیست که شاهد معرفی چنین محصولی از سوی رزبری پای هستیم؛ این بنیاد پیش‌تر سابقه‌ی تولید برد دوربین را دارد. با این‌حال دوربین‌هایی که رزبری پای معرفی کرده است عموما کوچک‌ هستند و از حسگری با وضوح پایین استفاده می‌کنند، بنابراین نمی‌توان چندان روی آن‌ها به‌عنوان دوربینی باکیفیت حساب باز کرد. به‌علاوه دوربین‌های پیشین رزبری پای دارای لنزی با فوکوس ثابت بودند. از طرفی دوربین جدید High Quality Camera را داریم که طبق گفته‌های رزبری پای امکان تعویض لنز آن وجود دارد.

High Quality Camera از لنزهای قابل‌تعویض تله‌فوتو و فوق عریض مانت C و مانت CS پشتیبانی می‌کند و دارای فوکوس پشتی (Back Focus) قابل‌تنظیم است. رزبری پای می‌گوید به‌زودی نخستین مدل دوربین جدید را از طریق فروشگاه‌های منتخب به‌همراه لنز ۲۵ دلاری ۶ میلی‌متری مانت CS و لنز ۵۰ دلاری ۱۶ میلی‌متری مانت C عرضه می‌کند. لنز ویژه‌ی ۲۵ دلاری رزبری پای از نوع فوق عریض است، وضوحی معادل ۳ مگاپیکسل دارد، از فاصله‌ی کانونی ۶ میلی‌متر بهره می‌برد و دیافراگم F1.2 دارد. از طرفی لنز ۵۰ دلاری از وضوح ۱۰ مگاپیکسل استفاده می‌کند، فاصله‌ی کانونی ۱۶ میلی‌متری دارد و از دیافراگم F1.4-16 بهره می‌برد.

تهیه‌ی کیت عادی دوربین جدید رزبری پای (یعنی خود دوربین به‌همراه لنز ۲۵ دلاری) ۷۵ دلار برای کاربر آب می‌خورد. این یعنی دوربین موردبحث حدودا دو برابر رایانه‌ی ۳۵ دلاری ۲ گیگابایتی رزبری پای ۴ قیمت دارد. دوربین HQ را می‌توان جایگزینی برای دوربین ۲۵ دلاری رزبری پای با نام Raspberry Pi Camera Module v2 به‌شمار آورد که از لنزی با فوکوس ثابت استفاده می‌کند و ۸ مگاپیکسل وضوح دارد.

سیمون مارتین، مهندس ارشد بنیاد رزبری پای، درمورد محصول جدید می‌گوید: «ما انتظار داریم که با گذر زمان مردم از لنزهای متنوعی در دوربین High Quality Camera استفاده کنند؛ اما برای آغاز کار، فروشنده‌های منتخب ما دوربین جدید را تنها با دو لنز عرضه می‌کنند: لنز ۶ میلی‌متری مانت CS با قیمت ۲۵ دلار و لنز ۱۶ میلی‌متری مانت C با قیمت ۵۰ دلار». مارتین در ادامه‌ی سخنانش می‌گوید دوربین جدید رزبری پای به‌گونه‌ای طراحی شده است تا بتواند برخی کمبودهای موجود در لنزهای دارای فوکوس ثابت را رفع کند.

مارتین در این زمینه می‌گوید: «ماژول‌های فوکوس ثابتِ شبیه‌به ماژول‌های موبایلی گرچه از پس انجام کارهای متنوعی برمی‌آیند، اما با محدودیت‌هایی نیز مواجه هستند. در این ماژول‌ها، حسگر اندازه‌ای به‌نسبت کوچک دارد که باعث می‌شود نسبت سیگنال به نویز (SNR) کاهش پیدا کند و دوربین نتواند در محیط‌های کم‌نور عملکردی عالی از خود نشان دهد. درضمن کاربر نمی‌تواند لنز به‌کاررفته در دوربین را با لنزی قدرتمندتر و گران‌تر تعویض کند».

برد دوربین جدید رزبری پای به‌طور پیش‌فرض دارای مانت CS است، اما رزبری پای آداپتور مانت C را نیز به‌همراه آن در دسترس قرار می‌دهد. این یعنی امکان اتصال تنوع بالایی از لنزهای متفرقه (ترد پارتی) به دوربین جدید رزبری پای وجود دارد. در تصویر زیر می‌توانید ببینید که برد High Quality Camera رزبری پای هنگام متصل شدن به لنز ۲۰۰-۷۰ میلی‌متری f/2.8 کانن چه ظاهری پیدا می‌کند؛ البته شاید استفاده از برد جدید رزبری پای با چنین لنزی، ایده‌ی خوبی نباشد:

دارندگان رایانه‌های تک‌برد رزبری پای از مدت‌ها پیش امکان استفاده از ماژول دوربین را برای اهداف مختلف، از سیستم‌های امنیتی گرفته تا پهپادهایی که می‌توان به‌صورت دستی قطعات مختلفش را در کنار هم قرار داد، داشته‌اند. وبلاگ رسمی رزبری پای در کنار معرفی High Quality Camera راهنمای کار با آن را نیز از طریق فایل ۱۳۲ صفحه‌ای PDF منتشر کرده است که با مراجعه به این لینک امکان دانلود آن به‌صورت رایگان وجود دارد. در فایل راهنمای موردبحث به‌وضوح توضیح داده شده است که چگونه می‌توان HQ Camera را به دوربینی توانمند برای عکس‌برداری و فیلمبرداری تبدیل کرد.

دوربین ۱۲ مگاپیکسلی High Quality Camera رزبری پای با تمامی رایانه‌های تک‌برد این شرکت از مدل 1Model B به بعد سازگاری دارد و بدین منظور از کابلی FPC بهره می‌برد. به‌علاوه رزبری پای قصد دارد مدل پیشین دوربین‌های خود را که از حسگر ۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند همچنان به‌فروش برساند. بر اساس اعلام رسمی، فروش رزبری پای High Quality Camera از چند روز پیش با قیمت ۵۰ دلار آغاز شده است.

منیع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.