ساخت دکمه Reset برای رزبری پای

سیستم عامل رزبری پای شما فریز شده است. و یا به وسیله یک کد با پردازش سنگین و اشتباه درگیر شده است در هر صورت در این مواقع باید اتصالات تغذیه رزبری پای خود را قطع و دوباره وصل کنید قطع و وصل کردن کابل micro USB ایده آل نیست و در طول زمان به پورت Micro USB رزبری پای آسیب می رساند رزبری پای به یک کلید reset نیاز دارد.

ساخت یک سوئیچ Reset برای رزبری پای

اضافه کردن یک کلید و سوئیچ reset برای رزبری کاری ساده است.در ادامه دو روش این کار را توضیح میدهم

ریست کردن به وسیله GPIO

raspi reset 01

 

Reset = جامپر + Gpio

به وسیله یک جامپر مادربرد میتوانید درخواست خود را به سیستم ارسال کنید. جامپر همانند دستور زیر عمل خواهد کرد :

البته با کمک یک اسکریپت این کار را انجام خواهیم داد. در همه مدل های رزبری gpio3 یا پین های ۵ و ۶ میتوانند این کار را برای شما انجام دهند. این اسکریپت را از گیتهاب کپی کرده و به رزبری پای خود انتقال دهید. سپس دسترسی های فایل را همانند زیر تغییر دهید.

با این اسکریپت سیستم چک میکند تا اگر جامپر به پین ها متصل شد اسکریپت را اجرا کند و رزبری پای را به روشی کاملاً امن خاموش خواهد کرد. برای ذخیره اینکه هر بار رزبری را روشن میکنید بتوانید اسکریپت را برای اجرا آماده نگه دارید از crontab استفاده کنید و بااستفاده از nano فایل /etc/crontab را ویرایش کنید و خط زیر را با آخر این فایل اضافه کنید.

سپس فایل را ذخیره کرده و ببندید. این به صورت اتوماتیک منتظر میماند تا وقتی شما جامپر را به پین مورد نظر متصل کردید اسکریپت را اجرا کند. پس از عملیات یادتان نورد تا جامپر را جدا کنید. البته برای اینکه گم نشود میتوانید آن را به یکی از پین ها متصل کنید. البته توجه داشته باشید که این مورد برای زمانی که رزبری شما کرش کرده و یا فریز شده است روش خوبی نیست و اسکریپت در چنین حالت‌هایی اجرا نخواهد شد.

ریست کردن به وسیله پین هدر RUN رزبری پای

این روش ساده‌ترین و سریع‌ترین روش برای پروژه ما است و بدون استفاده از پین های GPIO میتوان کار را انجام داد. این یک گزینه خوب برای رزبری های جدید و شاید بیشتر مدل ها است چرا که میتوانید پس از آن از پین های خود نیز استفاده های زیادی ببرید.

اضافه کردن یک جفت پین به هدر شماره ۶ به شما اجازه میدهد تا یک کلید برای ریست رزبری پای داشته باشید برای این کار کافیست یک کلید فشاری بر روی پین هدر RUN رزبری پای متصل کنید.

raspi reset 03

محل پین هدر در ورژن 2 رزبری پای

تنها مدل B و ‌B+ را میتوان با این روش ریست کرد زیرا فقط این دو مدل دارای هدر p6/run است. برای پیدا کردن آن‌ها در مدل B و میتوانید به دنبال کانکتور HDMI باشید و در آنجا باید دو سوراخ کوچک مشاهده کنید که چند میلیمتر از هم فاصله دارند.

raspi reset 04

و در مدل B+ نیز این هدر ها در کنار کانکتور ribbon قرار گرفته است و در کنار اسلات کارت حافظه است ( در سمت راست عبارت پرینت شده raspberry pi 2014 با لحیم کردن پین ها به این سوراخ یک کلید ریست ساخته‌اید .

محل پین هدر در ورژن 3 رزبری پای

این روش باید به خوبی جواب دهد و با کرش کردن سیستم یا فریز شدن آن نیز این روش باز هم کار خواهد کرد.

زمان ریست رزبری فرا رسیده است

منبع: eca.ir

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.