راه اندازی ماژول شتاب سنج ADXL345 با رزبری پای

تعریف شتاب سنج

شتاب سنج دستگاهی است که مقدار شتاب صحیح (Proper Acceleration) را اندازه گیری می کند. شتاب صحیح شتاب نسبت به جسم در حال سقوط آزاد است.

شتاب سنج دارای مدل‌های یک محوری و چند محوری است که می توانند اندازه و جهت شتاب را به عنوان یک کمیت برداری اندازه گیری کنند؛ می توان از حسگرهای شتاب سنج برای تعیین موقعیت و آشکار سازی لرزش و ضربه استفاده کرد. شتاب سنج‌های ریزماشین کاری شده با روند رو به افزایشی در لوازم الکترونیکی قابل حمل و کنترلرهای بازی‌های کامپیوتری برای تعیین موقعیت و به عنوان ورودی بازی‌های کامپیوتری به کار می روند.

کاربرد شتاب سنج

شتاب سنج‌ها برای مانیتور کردن سلامت دستگاه‌های چرخشی مانند پمپ ها، پنکه ها، غلتک ها، کمپرسورها و برج‌های خنک کننده می توان استفاده کرد. اثبات شده است که برنامه‌های مانیتور لرزش هزینه‌ها را کاهش می دهند، زمان از کارافتادگی دستگاه‌ها را کاهش می دهد و ایمنی کارخانه را افزایش می دهد. این امر به وسیله تشخیص موقعیت هایی مانند غیر هم محوری شافت‌ها (محورها)، عدم تعادل موتورها و خرابی چرخ دنده ها یا خطا در نیرو که منجر به تعمیرات پرهزینه می شود، صورت می گیرد. اطلاعات لرزشی شتاب سنج‌ها به کاربر اجازه مانیتور کردن ماشین‌ها و پیدا کردن این خطاها را پیش از اینکه دستگاه چرخنده از کار بیفتد می دهد برنامه‌های مانیتور کردن لرزش در صنعت هایی مانند تولید خودرو، استفاده‌های ابزار کار، تولیدات دارویی، تولید انرژی و نیروگاه ها، خمیر کاغذ و کاغذ، تولید آشامیدنی و غذا، آب و فاضلاب و پتروشیمی و تولید فولاد به کار می روند.

معرفی مشخصات ماژول شتاب سنج ADXL335

یک سنسور شتاب سنج 3 محور کوچک، با توان مصرفی پایین و دارای خروجی ولتاژ با حالت دهی سیگنال است. این سنسور میتواند شتابهای استاتیک گرانش مانند کاربردهای زاویه سنجی را اندازه گیری کند. همچنین شتابهای دینامیک مانند شتابهای حرکتی، شوکهای مکانیکی و لرزش در این سنسور قابل اندازه گیری است. کاربر با استفاده از خازنهای CX، CY و CZ میتواند پهنای باند شتاب سنج را متناسب با نیاز در هر سه محور تنظیم نماید. پایه های XOUT، YOUT و ZOUT خروجیهای ولتاژ برای سه محور x و y و z هستند.

مشخصات ماژول شتاب سنج ADXL335 :

  • خروجی آنالوگ
  • اندازه گیری در بازه +-3.6g
  • ولتاژ تغذیه 1.8 ولت تا 3.6 ولت
  • تولید شده در قالب LFCSP-LQ
  • حساسیت 300 میلی ولت به ازای هر g
  • کاملا حفاظت شده در مقابل حرارت و رطوبت
  • پهنای باند 0.5 هرتز تا 550 هرتز برای محور z
  • پهنای باند 0.5 هرتز تا 1600 هرتز برای محورهای x و y
  • شتاب سنج سه محور با سه خروجی مجزا برای سه محور x و y و z

نحوه اتصال به رزبری پای

ADXL345 Module Raspberry Pi

GND ————————– GND

3.3V ————————– 3.3V

SCL0 ————————— SCL

SDA0 ————————– SDA

CS —————————- 3.3V

SDO ————————– GND

برنامه C راه اندازی ماژول شتاب سنج ADXL345 با رزبری پای

برنامه پایتون راه اندازی ماژول شتاب سنج ADXL345 با رزبری پای

اجرای برنامه C

برنامه را در فایلی با نام adxl345.c ذخیره کنید به محل ذخیره شدن فایل بروید و دستور زیر را برای کامپایل شدن اجرا کنید.

برای اجرای برنامه دستور زیر را وارد کنید.

اجرای برنامه پایتون

برای اجرای پایتون کافی است برنامه را در فایلی به نام Adafruit_ADXL345.py ذخیره کنید برای اجرا به محل ذخیره سازی فایل بروید و دستور زیر را اجرا کنید.

آموزش ویدیوی راه اندازی ماژول شتاب سنج ADXL345 با رزبری پای

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.