دانلود آموزش رسپبری پای از مجله شبکه

این آموزش ویژه نامه ی نوروزی این مجله می باشد که به زبان فارسی و به طور کامل نحوه استفاده از برد رزبری پای را آموزش می دهد. قسمتی از آموزش این ویژه نامه رو با شما به اشتراک می گذاریم و در پایان لینکی به صفحه دانلود این ویژه نامه قرار می دهیم.

تصمیم‌گیری برای نام‌گذاری A و B برای مدل‌های Pi در دهه 80 19 توسط BBC Micro اتخاذ شد. مدل A واسط‌ها و RAM کم‌تری داشت و ارزان‌تر بود.

مدلB میزان RAM بیش‌تر داشت و به‌جای درگاه USB که مستقیم به SoC وصل می‌شد، یک هاب با یک درگاه RJ45 برای اترنت (10/100Mb) و دو درگاه USB 2.0 داشت. یعنی، یک صفحه کلید و یک ماوس می‌توانند از طریق USB متصل شوند و دسترسی به اینترنت نیز از طریق یک اتصال مستقیم اترنت به مودم یا مسیریاب امکان‌پذیر است. به بیان دیگر، مدل B سریع‌تر و راحت‌تر راه‌اندازی شده و برای انجام عملیات خود به سخت‌افزارهای خارجی کم‌تری نیاز دارد.
جدا از RAM و هاب USB سخت‌افزار هر دو مدل مشابه هستند؛ بنابراین، هر دو هشت پین برای ورودی/ خروجی همه‌منظوره دارند که به‌عنوان رابط در پروژه‌های الکترونیکی استفاده می‌شوند. همچنین، یک اتصال‌دهنده ورودی CSI برای اضافه کردن دوربین 5 مگاپیکسل وجود دارد.

raspberry-pi-model-b01

هیچ‌گونه هارددرایوی در Pi وجود ندارد و در عوض از یک حافظه معمولی استفاده می‌کند که روی کارت SD قرار داده می‌شود. قبل از راه‌اندازی Pi، سیستم‌عامل و کارت باید روی یک کامپیوتر مک یا ویندوز نصب شوند.26 پین موجود در Pi فناوری‌های متفاوتی را برای ایجاد ارتباط با دنیای خارج فراهم می‌سازند. پین‌های 3 و 5 از نوع مدار تجمعی درونی  (Inter-integrated circuit) (I2C)  هستند که یک واسط گذرگاه سریال برای اتصال به وسایل ساده‌ای است که فقط از دو سیم استفاده می‌کنند. این پین‌ها سرعت محدودی حدود 100 کیلوبایت در ثانیه دارند.
پین‌های 8 و 10 یک دریافت‌کننده/ انتقال‌دهنده غیر هم‌زمان عمومی هستند  (UART) (سرنام Universal Asynchronous Receiver/ Transmitter) که برای دسترسی به کنسول‌های سریال استفاده می‌شوند. یک پالس سیگنال ساعت روی پین 7 وجود دارد که برای حس‌گرهای پیچیده‌تر با نمایش ساده‌تر استفاده می‌شود.  روی پین‌های 19، 21، 23، 24 و 26 نیز یک گذرگاه واسط ثانویه سریال وجود دارد (یک لینک داده سریال هم‌زمان که برای فواصل کوتاه و در ابزارهای تعبیه شده مانند حس‌گرها و کارت‌های SD استفاده می‌شود). یک اتصال سریال دوطرفه هم‌زمان به نام SCLK روی پین 23 وجود دارد.
در پایان، روی پین 12 یک منبع تغذیه از نوع PWM (سرنام Pulse Width Modulation) (یک فناوری برای اندازه‌گیری دوره‌ یک پالس که بر اساس سیگنال‌های اطلاعاتی است) برای روشن کردن ال‌ای‌دی‌ها و موتورهای کنترلی وجود دارد.

لینک دانلود مجله

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.