آموزش رسپبری پای اندرویید و سیستم‌عامل کرومیوم (چهار)

این آموزش از وبسایت مجله شبکه نقل می شود.

با این‌که Raspberry Pi سیستم‌عامل‌های زیادی دارد که سازگار و پیکربندی شده برای استفاده با سخت‌افزار آن هستند، برخی سیستم‌عامل‌ها هستند که کاربران اصرار دارند از آن‌ها استفاده کنند. دو نوع از این سیستم‌عامل‌ها آندرویید (سیستم‌عامل به‌کار رفته در اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها) و کرومیوم (سیستم‌عامل توسعه‌یافته شبیه آن‌چه در Chromebooks گوگل استفاده می‌شود) هستند. در حال حاضر، نسخه‌هایی از هر دو برای دانلود و نصب روی Raspberry Pi وجود دارد. با این ‌حال، سیستم‌عامل‌هایی هستند که مشکلاتی ایجاد می‌کنند و توسط توسعه‌دهندگان در دست بررسی هستند.

اندرویید 
آندرویید سیستم‌عاملی مبتنی بر لینوکس است که برای موبایل‌هایی مثل  اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها طراحی شده است و نسخه‌های بسیار متنوعی دارد. آخرین نسخه آن در زمان نگارش این مقاله 5 است که سیستم‌عاملی بسیار گسترده و جدید است. هزاران برنامه کاربردی برای آن موجود و فناوری آن رو به بهبود است. به ‌هر حال، مشکلاتی هم ایجاد می‌کند. یک  اسمارت‌فون بسیار پیش‌رفته‌تر از Raspberry Pi است و سخت‌افزار ویژه‌ای دارد. بنابراین، قرار دادن چنین سیستم‌عامل پیش‌رفته‌ای روی یک سخت‌افزار پایه و ابتدایی مشکلاتی را ایجاد می‌کند. در تابستان 2012، مؤسسه Raspberry Pi اعلام کرد نسخه 4 آندرویید (Ice Cream Sandwich) ویژگی‌هایی از قبیل تصویر و گرافیک دارد، ولی خروجی صدا ندارد. متأسفانه، این نسخه برای نصب روی Raspberry Pi کاملاً بی‌فایده بود.

کرومیوم
Chromium OS سیستم‌عامل دیگری مبتنی بر لینوکس است که توسط گوگل طراحی شده است. یک توسعه منبع باز از نسخه سیستم‌عامل کروم‌است که در Chromebooks استفاده می‌شود. Liam McLoughlin طی سال‌های اخیر بی‌وقفه در جهت توسعه سیستم‌عامل کرومیوم برای Raspberry Pi تلاش کرده است. متأسفانه، بیش از این فرصت نداشت تا خود را وقف این پروژه کند. البته می‌توان سیستم‌عامل کرومیوم را روی Raspberry Pi نصب کرد، ولی مشکل این است که سرعت بسیار پایینی دارد و شما برای کامپایل کردن و ساختن تصاویر و بسته‌ها به دانش پیش‌رفته‌ای نیاز دارید. سیستم‌عامل کرومیوم می‌تواند روی Raspberry Pi نصب شود، اما به‌شدت بی‌ثبات و سرعت آن بسیار کم است.

استفاده از اندرویید و سیستم‌عامل کرومیوم
اگر می‌خواهید آندرویید را روی Raspberry Pi امتحان کنید، می‌توانید به نشانی goo.gl/gT5De بروید. این صفحه شامل پروژه‌های متعدد است و در پایین صفحه لینک‌هایی به ایمیج‌های (image) مربوط وجود دارد. به‌راحتی می‌توانید ایمیج را دانلود کنید و آن را به همان روشی که سیستم‌عامل نخستین Raspberry Pi را انتقال دادید، به کارت SD انتقال دهید. سپس، کارت SD را به Raspberry Pi وارد و آن را روشن کنید. اکنون می‌توانید صفحه آغاز آندرویید را مشاهده کنید، ولی توجه داشته باشید که سرعت آن بسیار پایین است و استفاده از ماوس نیز مانند صفحات لمسی آندرویید راحت نخواهد بود. استفاده از سیستم‌عامل کرومیوم روی Raspberry Pi کمی پیچیده‌تر از آندرویید است. مجموعه‌ای از پیش‌نیازها باید برای مبتدیان در نظر گرفته شود.  برای استفاده از سیستم‌عامل کرومیوم می‌توانید از نشانی goo.gl/bEQdk استفاده کنید

منبع: مجله شبکه مترجم: سارا بصیری

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.