آموزش رزبری پای زبان برنامه نویسی برای ایجاد پروژه در رزبری پای (20)

پایتون صدها ماژول خاص دارد که توسعه‌دهندگان از این ماژول‌ها برای ساخت ابزارها، بازی‌ها، وب‌سایت‌ها، برنامه‌های اسمارت‌فون‌ها، کنترلرهای سخت‌افزار و خیلی کاربردهای دیگر استفاده می‌کنند. این زبان توسط جوامع مختلف از جمله توسعه‌دهندگان گوگل، فضانوردان، مهندسان روباتیک، دانشمندان هوافضا، فیزیک‌دانان هسته‌ای و محققان زیست‌شناسی استفاده می‌شود.

پایتون
این زبان دستورات نحوی بسیار آسان و برای اجرای یک برنامه به تعداد خطوط کد کمی نیاز دارد. در پایتون پس از وارد کردن دستورات، می‌توانید بلافاصله اجرا را ببینید. ویرایش‌گر این زبان که IDLE نام دارد، در Rasbpian موجود است. سایر ویرایش‌گرهای پایتون مانند Geany به‌راحتی قابل نصب هستند.
پایتون صدها ماژول خاص دارد که توسعه‌دهندگان از این ماژول‌ها برای ساخت ابزارها، بازی‌ها، وب‌سایت‌ها، برنامه‌های اسمارت‌فون‌ها، کنترلرهای سخت‌افزار و خیلی کاربردهای دیگر استفاده می‌کنند. این زبان توسط جوامع مختلف از جمله توسعه‌دهندگان گوگل، فضانوردان، مهندسان روباتیک، دانشمندان هوافضا، فیزیک‌دانان هسته‌ای و محققان زیست‌شناسی استفاده می‌شود.
از آن‌جا که استفاده و نشر این زبان رایگان است، توسط بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزار استفاده می‌شود و مهارت‌هایی که شما در رابطه با این زبان به‌دست می‌آورید، در زبان‌هایی از قبیل PHP، جاوا  و C نیز قابل استفاده خواهد بود. python.org/ doc ،python.org و wiki.python.org لینک‌های مفید Python هستند.

اسکرچ
این زبان یک واسط مجازی دارد و برای هر فردی که بتواند از ماوس و صفحه ‌کلید استفاده کند، قابل استفاده است. در واقع، چندان هم به استفاده از صفحه‌ کلید نیازی نخواهید داشت. با این‌که اسکرچ زبان بسیار ساده است، ولی می‌توانید با کمک آن برنامه‌های بسیار پیچیده مانند انیمیشن و بازی‌های سرگرم‌کننده بسازید. برنامه‌نویسی با این زبان با روش‌های سنتی بسیار متفاوت است و در واقع از بلاک‌های کد گرافیکی برای برنامه‌نویسی استفاده می‌شود. این بلاک‌ها شکل‌های مختلف و بیش‌تر شبیه به یک پازل دارند. کدنویسی با اسکرچ بسیار سریع و سرگرم‌کننده است. اسکرچ یک ابزار توسعه مخصوص به خود دارد که اسکرچ استودیو نام دارد و شامل تمام امکاناتی است که برای کدنویسی به آن احتیاج دارید. اسکرچ می‌تواند آنلاین به‌اشتراک گذاشته شود و روی ویندوز لینوکس و مک قابل اجرا است.
scratch.mit.edu، scratch.mit.edu/help و scratch.mit.edu/explore لینک‌های مفید اسکرچ هستند. غیر از اسکرچ و پایتون از زبان‌های دیگری مانند Shell script، C، جاوا، PHP و بیسیک نیز می‌توانید برای برنامه‌نویسی در Pi استفاده کنید.

سایر زبان‌های برنامه‌نویسی
هنگام کدنویسی روی Raspberry Pi به زبان‌های پایتون یا اسکرچ محدود نیستید، بلکه دامنه‌ وسیعی از زبان‌های برنامه‌نویسی را در اختیار دارید.

Shell Script: یک Shell Script می‌تواند هر ترکیبی از دستورات لینوکس را فراخوانی کند؛ بنابراین، این زبان‌ها قابلیت‌های بالقوه‌ بسیار زیادی دارند. می‌توانید برای شروع از یک برنامه‌ ساده آغاز کنید و سپس برای مدیریت منابع سیستم و پردازش داده کدهای پیشرفته‌تر بنویسید. برای سهولت کار با Shell Script در بیش‌تر توزیع‌های لینوکس، ویراستارهای متن Nano و Vi در نظر گرفته شده‌اند.

C: زبان C قابلیت حمل و سرعت بالایی دارد. کامپایلرهای این زبان تقریباً روی تمام تراشه‌ها و سیستم‌عامل‌ها موجود است. برای یک Raspberry Pi مبتنی بر لینوکس، زبان C همیشه در دسترس است؛ زیرا این زبان برای ساخت فایل‌های منبع، دانلود شده است. با این‌که یادگیری زبان C کمی زمان‌‌ می‌برد، اما کامپایل برنامه‌های نوشته شده به زبان C بسیار سریع انجام می‌شود و اندازه‌ این برنامه‌ها نیز کوچک است. در نتیجه، این زبان برای طراحی بازی‌های اکشن و پروژه‌های سخت‌افزاری DIY بسیار ایده‌آل است.

جاوا: جاوا انتخابی رایج در تمام سازمان‌های نرم‌افزاری است. قواعد نحوی آن که بسیار شبیه به قواعد ساده ‌شده زبان C است، به‌راحتی قابل خواندن و نوشتن است. به‌علاوه این‌که روی دامنه‌ وسیعی از پلتفرم‌ها قابل اجرا است. توسعه‌دهندگان زبان جاوا تقریباً می‌توانند هر نوع برنامه یا ابزاری را خلق کنند. این زبان برای برنامه‌های آندروییدی، ابزارهای توسعه‌دهنده، وب‌سرورها و بسیاری از سیستم‌های فضایی استفاده می‌شود. جاوا به میزان زیادی حافظه‌ خالی نیاز دارد؛ بنابراین، روی نسخه 512 مگابایتی Raspberry Pi و روی بوردهای مدل B بهترین اجرا را خواهد داشت.

PHP: زبان PHP یک زبان اسکریپتی است که یادگیری آن بسیار راحت است. توسعه‌دهندگان معمولاً برای ایجاد وب‌سایت‌های بسیار قوی مانند بلاگ‌های شخصی، کتابخانه‌های عکس آنلاین، صفحات ویکی‌پدیا و سایت‌های بازرگانی الکترونیکی از این زبان استفاده می‌کنند. کدهای جدید می‌توانند به‌صورت جاسازی شده در کدهای HTML یا در یک فایل php جداگانه به وب‌سرور فعلی افزوده شوند. PHP معمولاً با وب‌سرور آپاچی و پایگاه داده‌ MySQL ترکیب شده است که به‌راحتی قابل دانلود هستند.

بیسیک: همان‌طور که از نام این زبان مشخص است، برای برنامه‌نویسان تازه‌کار استفاده می‌شود. برنامه‌نویسی با این زبان بسیار آسان و بیش‌تر شبیه به زبان انگلیسی است و درک و به‌یاد سپردن آن راحت است. این زبان گزینه‌ مناسبی برای استفاده در Pi است. متأسفانه، برخلاف زبان‌های پایتون، php، جاوا و C کتابخانه‌های وسیع و ماژول‌های پشتیبان ندارد.

منبع: مجله شبکه مترجم: سارا بصیری

40 دیدگاه دربارهٔ «آموزش رزبری پای زبان برنامه نویسی برای ایجاد پروژه در رزبری پای (20);

  1. سلام علی آقا. ارادت! مزاحم همیشگی! :)) , عرض شود من خب رسپبری پای ام رو راه انداختم با همون تک کابل شبکه و دمش گرم، هم تصویرو آورد و هم کنسول جداگونه، همه چی خوب. جز یخورده کندی که البته طبیعیه. وخب مشورتی هم که من با چند باتجربه تو زمینه رسپبری کردم، گفتن اساسا شما نتنها نیازی به اتصال گرافیکی و دیدن محیط ویژوال رسپبری نداری ( که حجم زیادی از رم و سی پی یوش رو بیخودی مصرف میکنه) بلکه اساسا تا مدتها نیازی به خودش هم نداری ! ینی میگفتن شما برو برنامه ات رو سیستم خودت، با پایتون بنویس، یه اسکریپش کن بیا رو رسپبری ران کن و خلاص! الانم شروع کردم برنامه نویسی با پایتون که واقعا شیرین و ساده است! کتابای خوبی هم راجبش هس. اما نکته ی جالبی که جدیدا بهش برخوردم ، وجود جایگزین های بهتری برای رسپبریه ! مثه Orange pi . من هرچی نسخه های مختلف این بزرگوار رو بالا پایین میکنم میبینم خیلی بهتر از رسپبریه! و ازونجاییکه رسپبین هم توش نصب میشه، پس طبعا برنامه و سیستمی که با ر سپبری بنویسی باید به راحتی تو اورنج پای هم ران بشه ( جز معدود تغییراتی که باس بخاطر تفاوت شماره پین ها تو برنامه ها و کتابخونه ها داد) قیمتشم مساوی و حتی کمتره از رسپبری. یه نمونه خوبشو آفتاب رایانه هم آورده . ولی پس چرا اقبالی به سمتش نیست؟ شما خودت چی فکر میکنی؟

    پاسخ
    • بله نمونه های زیادی از این برد ها هستش ولی مهمترین عامل در انتخاب این بردها پشتیبانی است که از این برد ها انجام میشه هر یک از این بردها که استفاده بیشتری ازش بشه بیشتر از طرف جامعه کاربری پشتیانی میشه و در این مرود چیزی به پای بردها رزبری پای نمیرسه عامل دوم فلسفه تولید برد رزبری پای هستش دانشگاهی که این برد رو طراحی و تولید کرده در واقع برای سود کردن از فروش این برد ها نبوده و بیشتر به خاطر مجهز کردن مناطق محروم به کامپیوتر و عوامل خیریه و آموزش بوده و شاید این هم یکی از دلایل موفقیت و گسترش برد رزبری پای باشه
      اما در مورد محیط گرافیکی بله ایشون درست می فرمایند کسی که مسلط به ترمینال لینوکس و اسکریپت نویسی باشه اصلا نیازی به محیط گرافیکی نداره ولی این بردها به حد کافی توان دارند که بتونند یک محیط گرافیکی رو هم ساپورت کنند.

      پاسخ
      • سلام مهندس . دوستی عزیزی ابتدای بحث گفتن برای اجرای برنامه پایتونمون وقتی اسکریپت اون رو میسازیم و به رزبری بدون نیاز به خودش( یعنی بدون سیستم عامل؟) برنامه رو ران میکنیم! یعنی امکانش هست چون نیازی به گرافیک نداریم؛ برای اینکه سرعت و فضای مناسبی تو رزبری داشته باشیم سیستم عامل رو نصب نکنیم و فقط برنامه پایتون اجرا بشه؟
        منظورم اینه در کل برای پروژه های تجاری حتما با سیستم عامل کار میکنن؟

  2. سلام من تو اداره یه یو پی اس 20kw دارم که یک پورت RS232 دارد . تازه با رزبری پای آشنا شدم .چطور میتونم جهت مونیتورینگ وضعیت آن از این سخت افزار استفاده بکنم . لطفا به ایمیلم بفرستین .

    پاسخ
    • سلام
      خب اول باید بدونید که از این پورت RS232 چه اطلاعاتی می تونید بگیرید که میشه به وسیله ی تبدیل های USB به سریال این کار رو کرد. و باید طبق دفترچه راهنمای دستگاه باود ریت و کامند های مریوطه در دسترس باشه بعد از این کارها می تونید با یک تبدیل max232 پورت rs232 رو به پایه 15 و 16 برد رزبری پای وصل کنید و اطلاعات مورد نظر رو در رزبری پای دریافت کنید. و هر کاری که خواستین باهاش کنید. این هم عکس پورت های رزبری پای که پایه های 15و 16 برای اتصال رزبری پای مشخص شده

      پاسخ
  3. درود الان orang pi دقیقا میشه روش پروژه های رسپبری با همون قواعد رو اجرا کرد؟(منظورم اینه که هیچ فرقی از نظر برنامه نویسی نداشته باشن)

    پاسخ
  4. سلام.خسته نباشید. برای یادگیری پیاده سازی open cv روی رازپبری پای حتما باید یدونه از این کامپیوتر ها رو خرید؟ نمیشه مثلا مثه آردوینو برد رو نداشت و از طریق تمرین روی کامپایلر مانندی یادشون گرفت؟ممنون میشم که راهنمایی کنید.

    پاسخ
    • سلام
      دوست عزیز از اونجایی که روی برد رزبری پای لینوکس نصب میشه شما می تونید از هر لینوکسی برای کار با open CV کنید اگر می تونید به طور مستقیم روی سیستومتون لینوکس نصب کنید یا اگر می تونید از آموزشی که اینجا گذاشتم استفاده کنید و به صورت مجازی روی ویرچوال باکس لینوکس رو اجرا کنید (آموزش ویدیویی اجرای دبیان بر روی ماشین مجازی)

      پاسخ
      • خیلی ممنون. باز اگه مشکلی پیش بیاد مزاحمتون خواهم شد. یک روز سر فهمیدن این موضوع صرف کردم و نفهمیدم تا اینکه شما جوابشو دادید.

  5. سلام روزبخیر و خدا قوت
    من به تازگی با رسپری آشنا شدم و به دنبال یادگیری و کاربرد اون توی پروژه های الکترونیکی هستم
    لطف میکنید منا راهنمایی کنید که چه مسیری را باید دنبال کنم
    ممنون

    پاسخ
    • سلام بابت تاخیر در جواب دادن ببخشید بهتره اول لینوکس یاد بگیرید چون رزبری پای چیزی غیر از لینوکس نیست اگر لینوکس بلد باشید به راحتی می توانید از رزبری پای استفاده کنید

      پاسخ
  6. رسپبری پای خیلی عالیه
    سرعت بسیار بالاتری نسبت به ATMega داره و برنامه نویسی برای این برد زیاد با اردوینو تفاوت نداره
    تنها کاری که باید بکنیم اینه که بجای توابع نچسب setup و loop از همون تابع main استفاده کنیم
    با این بردها همه چیز آسونه

    پاسخ
  7. سلام و خسته نباشید . برد های سری lpc1788
    بهتر است باهاش کار کرد یا همین رزبری پای از نظر امکانات و استفاده درصنعت و یادگیری سریع ممنون

    پاسخ
    • کلا این دوتا قابل قیاس با یکدیگر نیستند هر کدام از خانواده ی دیگری هستند و مقایسشون اشتباهه lpc1788 میکروکنترلر است و رزبری پای یک کامپیوتر کامل با توجه به نیاز بینشون باید انتخاب کرد.

      پاسخ
  8. با سلام دوست عزیز آیا می شود در رزبری پای برنامه های ویژوال هم نوشت ؟ مثلا برنامه سیستم حضور و غیاب. آیا محیط برنامه ویژوال هم داره که مثلا از آبجکتها استفاده کنیم مثل button , text ?

    پاسخ
  9. من تو سایتهای خارجی هم سرچ زدم چیزی که دستگیرم شد این بود : . برنامه های عادی که ما در ویژوال استویدو نوشتیم و کامپایل کردیم به خاطر وجود پردازند Arm رزبری پای امکان اجرا نداره . بلکه باید برنا مه های ما از نوع uwp باشه تا بتونیم در ویندوز 10 رزبری پای اجرا کنیم

    پاسخ
  10. سلام ببخشید من تازه با رزبری پای اشنا شدم
    میخوام بدونم میتونم خودم درستش کنم یا باید از جایی تهیه کنم کاربرداش چیه و هرچیزی که برای یه تازه کار لازمه خیلی ممنون

    پاسخ
  11. با عرض سلام وخسته نباشید.
    من به یک مشکلی بر خوردم من تو خونه ای خودمون می تونم با وای فای خودم ریموت شم ولی متاسفانه وقتی می خوام با یک مودم دیگه وصل بشم خطا میده لطفا راهنمایی کنید.البته یک روشی که میتونم با تم ویور ولی متاسفانه اونم خطا میده لطفا راهنمایی کنید.
    با تشکر

    پاسخ
  12. سلام…لیست دستورات کامل c++ که مخصوص رسپری پای هست را از کجا باید گرفت…مثلا دستور gpio.detup(),…
    ممنون

    پاسخ
  13. سلام. من تازه با رسپری پای آشنا شدم. قبلا فقط با میکروکنترلرهای AVR,ARM و dspic کار میکردم زبان C رو بلدم میخوام بهم یه نقطه شروع بدید تا بتونم با رسپری پای هم با زبان C کار کنم. توی میکروکنترلر اپه دیتاشیت و دستورات رو بلد بودی راحت میتونستی برنامه بنویسی توی رسپری پای که سیستم عامل داره چطوره؟ میشه یک فیلم داخل سایت بزارید که از صفر تا 100 یک برنامه رسپری پای به زبان C رو نشون بده و اجراش کنه؟

    پاسخ
  14. سلام علی آقا خوب هستین؟
    ببخشید اگه زبان c بلد باشیم میتونیم با میکروکنترلر arm و رسپبری پای کار کنیم؟

    پاسخ
  15. سلام
    آیا روی رزبری
    میشود نرم‌افزار برای فیلم نصب کرد
    چطوری واز کجا دانلود وراه اندازی کنم
    باتشکر

    پاسخ
  16. خسته نباشین علی آقا.من با رزبری ۳ فاصله سنج درست کردم .تا زمانیکه باhdmiوصل بود همه چی خوب کار میکرد تا اینکه اومدم ال سی دی ۳.۵ رزبری فعال کنم.دستورات فعال سازی رو که دادم ال سی دی که رزبری که روشن نشد هیچ.هرکاری میکنم برنمیگرده به حالت قبل همش در حال بوت کردن اخرشم متوقف میشه و از صفحه هر چی میکنم خارج نمیشه.چی کنم؟

    پاسخ
  17. سلام من تازه کارم در رزبری پای مخوام یه پوژه بنویسم که بشه با طراحی چند کلید روی صفحه مانیتور چنتا فرمانو اجراه کنه مثل حالت PLCوHMI

    پاسخ
  18. با سلام.
    دنبال یه منبع خوب برا آموزش رزبرپای میگردم.لطفا اگه میشناسید معرفی کنید.آموزش 0 تا 100 باشه لطفا.

    پاسخ
  19. سلام من تازه با ریز بری پای اشنا شدم
    میخوام برای یک خط یا منحنی Xو y هاشو تو هر نقطه یا پیکسل به دست بیارم بعد به صورت یک ماتریس در خروجی USB داشته باشم
    این کار با ریز بری پای امکان پذیز هست ??

    پاسخ
  20. سلام خسته نباشید
    من تازه با ریز بری پای اشنا شدم
    میخوام برای یک خط یا منحنی Xو y هاشو تو هر نقطه یا پیکسل به دست بیارم بعد به صورت یک ماتریس در خروجی USB داشته باشم
    این کار با ریز بری پای امکان پذیز هست ??

    پاسخ
  21. سلام یه سوال داشتم ممنون میشم جوابمو بدید میخواستم بدونم چ طور میشه vpn رو روی رزبری نصب کرد چون باید به api تلگرام متصل بشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.